Prawo mody – nie takie, o jakim myślisz

O tym, że moda rządzi się własnymi prawami, wszyscy już wiemy. Ale czym jest prawo mody? Kiedy mówimy o prawie, najczęściej wyobrażamy sobie niedotrzymane umowy, zabójstwa, rozwody i inne temu podobne sytuacje. Prawo obowiązuje jednak w każdej dziedzinie życia i nawet w sprawach, nad którymi się nie zastanawiamy, może mieć swój udział. Tak właśnie jest w przypadku prawa mody – kiedyś kompletnie nieznane, dziś, z powodu chociażby nagłaśniania spraw związanych z wyzyskiem pracowników w Azji coraz bardziej popularne.

Czym się zajmuje?

W skrócie – prawo mody to połączenie wiedzy na temat zasad działania branży modowej na świecie z prawem. Gdzie znajduje to zastosowanie? Między innymi na linii współpracy marka – influencer. Influencerem tym może być bloger czy blogerka modowa, urodowa, lifestyleowa czy z zakresu każdej innej branży związanej z modą. Współprace takie polegają najczęściej na tym, że influencer wpisujący się tym, co pokazuje w sieci w założenia marki, otrzymuje od marki pewien pakiet jej produktów (albo produkt), który w ramach rozliczenia ma skutecznie zareklamować na swoim profilu. W tej sytuacji prawnik mody ma za zadanie skonstruować umowę, która zadowoli obydwie ze stron – zapewni influencerowi towary danej marki, natomiast ze strony marki dokładnie określi, jak często, jak długo i w jaki sposób produkty mają być promowane.

Prawnik mody przydaje się też na przykład w bardzo popularnych ostatnio kolaboracjach projektantów z markami sieciowymi. Prawnik mody przydaje się tu podczas negocjacji i ustalania warunków umowy. Zna się on na prawie autorskim, proponuje rozwiązania dotyczące podziału zysków czy odpowiedzialności za produkcję towaru czy reklamę. W przypadku takich sytuacji w grę wchodzi też najczęściej prawo własności intelektualnej, które często okazuje się być najważniejszym filarem prawa mody – szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę postępowania prowadzone odnośnie podróbek.