You are here
NDA – na czym polega umowa o zachowaniu poufności ogólnie 

NDA – na czym polega umowa o zachowaniu poufności

Umowa o zachowaniu poufności – znana też jako NDA – jest jednym z tych dokumentów, bez których trudno jest mówić o prawidłowym funkcjonowaniu firmy. Choć jednak wiedza na temat NDA jest coraz szersza, nadal nie brakuje osób zastanawiających się nad tym, czy umowa taka jest koniecznością także w ich firmie.

NDA – co to właściwie jest?

Odpowiadając na pytanie NDA co to jest wypada podkreślić, że umowa poufności nie okazuje się wcale aż tak skomplikowana, jak mogłoby się to wydawać wielu osobom. Jest ona porozumieniem, które zobowiązuje podpisujące je strony do przekazywania sobie danych poufnych przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że dane te nie będą rozpowszechniane dalej.

Dokument NDA nie musi być zawierany z każdym potencjalnym partnerem handlowym. Jeśli jednak przedstawiciele dwóch lub więcej stron rozważają zacieśnienie współpracy, jego podpisanie może być szczególnie dobrym pomysłem. Nie zawsze przy tym chodzi o wieloletnią współpracę każdego działu. Niejednokrotnie okazuje się, że już podczas pracy nad stosunkowo nieskomplikowanym projektem może dojść nie tylko do wymiany poufnych danych, ale również do wykorzystania ich – często bez świadomości ryzyka takiego zachowania – do niewłaściwych celów. Umowę najlepiej podpisać jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Pozwoli to w porę zorientować się, jaki stosunek do poufności danych ma potencjalny partner.

NDA – ważne elementy

Treść umowy o zachowaniu poufności nie zawsze jest taka sama. Różnice wynikają ze specyfiki konkretnej branży, uwzględniają też charakter danych, których wymiana będzie konieczna w toku współpracy. Warto jednak wprowadzić do niej pewne treści. Te najbardziej pożądane dotyczą nie tylko informacji na temat stron, których dotyczy porozumienie. W umowie powinny znaleźć się też ustalenia odnoszące się do celu, w jakim dochodzi do przekazania informacji poufnych, a także definicja takich informacji. Pozwoli to na minimalizację ewentualnych nieporozumień, które – w innych okolicznościach – miałyby poważne konsekwencje dla każdej z firm.

Related posts